Noen av våre gruppetimer er sesongrelaterte. Se timeplanen for den til enhver tid gjeldene gruppetime.

Sporty Miks

På en mikstime kan du møte på det meste. Det er en time med både styrke og kondisjonselementer, men med noe mere fokus på kondisjon (timen inneholder endel løping). Miks på onsdager kjøres i Drivhuset. Miks på lørdager kjøres i Drivhuset, eller på Spikkestad barneskole/ ungdomskole i vår-/sommer- og høstseongen, der det er et hav av treningsmuligheter. Vi bruker det vi finner av benker og lekeapparater til å sette preg på timen. Alle jobber på sitt eget nivå, men det kan være greit å ha trent litt tidligere.

Varighet: 55-70 min

Sporty Sirkel

Sporty sirkel er stasjonsbasert trening med både styrke og kondisjonsøvelser. Vi jobber på en gitt tid, og med gitte pauser. Vi bruker enkelt utstyr som vektballer, slynger og kasser og kjører basisøvelser for store muskelgrupper. Man jobber utfra sitt eget nivå, så timen passer alle former, for de som har trent litt, og de som har trent mye. Og om du ikke har trent noe særlig i det hele tatt, så er dette timen også for deg! 

Timen kjøres ute i drivhuset.

Varighet: 60 min

Sporty Mann

Guttas egen time! Her kjører vi på med en god blanding av kondisjon og styrke. Etter ønske fra gutta er det flest økter med ren styrke, mens andre ganger kan det være overvekt av kondisjon. Det blir øvelser med det vi har av utstyr som bl.a vekter, kettlebells og bokseelementer. En time med både mye humør, og mye svette:-)

Varighet: 55-65 min.

Sporty Kross

Basistrening med innslag av crossfit, der du selv avgjør hvor sliten du vil bli. Individuell tilpasning til øvelsene gjør at her kan alle være med, både de som er nybegynnere, og de som er godt trent. Du konkurrerer mot deg selv! Legg gjerne inn en løpetur eller sykkeltur som oppvarming. I tillegg kjører vi felles dynamisk tøying som oppvarming, før effektive 30 minutter non-stop med trening, der vi kjører et visst antall øvelser. Du legger selv inn pauser.

Her får du utfordret kondisjonen, og trent styrke for hele kroppen. Svetten kommer garantert til å renne:)  Effektiv trening på kort tid!

Varighet: 45 min.

Sporty Sterk

OBS: 16-års aldersgrense på denne timen! Dette er en tøff styrketime som passer for både damer og menn som vil utfordre seg selv, og få progresjon i form av trening med tyngre vekter. Litt erfaring med baseøvelser (knebøy, markløft osv) er en FORUTSETNING. Ta kontakt for en PT-time i forkant, hvis du er usikker.

Riktig teknikk og utførelse av øvelser står høyt i fokus på denne timen. Derfor er dette en type time det er lurt å gå jevnlig på, for å merke fremgang. Det for at du skal lære deg øvelsene, for så å kunne legge på tyngre vekter etter hvert. Oppvarmingen består av mobilitetstrening.

Varighet: 60 min

Bli Sporty

Tenker du at du skulle investert litt i helsa di? Bli i bedre form? Få litt bedre kondis og bli litt sterkere? Fysisk aktivitet er den beste medisin for sånt!
Så bli med Sporty og BLI SPORTY! Dette er en treningsøkt for deg som lenge har tenkt at du skulle komme i gang med trening, men som syns terskelen for å starte er litt høy….Treningsøktene vil bli varierte, med alt fra sirkel til tabata og div intervall, med likevekt mellom både kondisjon og styrke. 

Timen kjøres ute i Drivhuset

Varighet: 45 min

Sporty Tabata

Tabata er virkelig en time som har slått an hos Sporty. Systemet vi jobber etter i tabata-økten, er en form for høyintensitets intervalltrening som kan brukes både til kondisjon og styrketrening.
Intervallene utføres ved at man jobber med maks innsats i 20 sekunder, for så å hvile i 10 sekunder. Dette gjentar man så man får totalt 8 runder à 20 sekunder. Vi rekker ca 8-10 tabataer i løpet av en time, og innholdet varierer fra gang til gang. MEN du blir sliten:-)

Varighet: 60 min.

Sporty Kondis

Sporty Kondis har fokus er på løping og økt kondisjon. Vi i Sporty er glade i å bruke nærområdene på Spikkestad, og sted og oppmøte vil derfor variere fra uke til uke (vil legges ut i Facebookgruppa til Sporty Kunder). Kondis er en svært effektiv treningsform både for økt kondisjon, forbrenning, og ikke minst for å kjapt komme i form, hvis det er lenge siden sist du trente.

På vinteren kjøres Kondis ute i Drivhuset.


Vi kjører felles oppvarming før intervallene, enten i form av rask gange eller lett jogg. Timen vil foregå innenfor et begrenset område, så ikke vær redd for at du skal bli hengende etter! Her jobber alle utfra sitt eget nivå og form. Intervallene varierer fra gang til gang, både når det gjelder varighet og underlag. Men høy puls og svette er garantert:-)

Varighet: 45 min

Tabata UTE

Tabata ute i drivhuset og er en time med en mix av styrke og kondisjonstrening. En Tabata består av en styrkeøvelse og en kondisjonsøvelse med intervaller på 20 sek arbeidsperiode og 10 sek pause. Dette gjentas 8 ganger, dvs en arbeidsperiode er ca 4 minutter. På styrkeøvelsene bruker vi enkelt utstyr som vektballer, kasser og/eller egen kroppsvekt. På kondisjonsintervallene bestemmer du selv tempoet, alt fra rask gange til spurt. Innlagte øvelser i kondisjonsintervallene gjør det variert. Treningen passer for alle, uansett hvilket fysisk nivå du er på. Underlaget vi trener på er kunstgress og grus.

Varighet: 45 minutter

Step-styrke

Kondisjon på stepkassen hvor vi kjører forholdsvis enkle trinnkombinasjoner som følger musikkens variasjon. Styrkeøvelser med vekter og egen kroppsvekt kjøres i intervaller. Timen passer for deg som liker å bevege deg til takt og musikk, og som ønsker en morsom og variert treningstime. Det krever et snev av koordinasjon for å få flyten, men dette er ikke vanskeligere enn at nybegynner kommer inn i det ganske greit. Intensiteten bestemmer du selv i fht høyden på stepkassen, og selvsagt i fht hvor mye du tar i, og hvor tunge vekter du velger.

Varighet: 60 min

Sporty sykkel

Her trener du kondisjon innendørs på sykler. Fokus er å holde jevn intensitet, med moderat til høy puls, så vi prøver å pushe deg det lille tråkket ekstra slik at både bryst og bein skal kjenne at de må jobbe. Variert musikk og god instruksjon skal hjelpe deg til å holde motivasjonen gjennom timen, slik at du greier å yte max hele veien. Du bestemmer selvsagt selv intensiteten, så her kan du komme uansett hvilken form du er i.

Varighet: 60 min

Sporty Senior

Vi varmer opp, og fortsetter med kondisjonsøvelser som får hjertet til å pumpe litt fortere, alt med enkle
bevegelser til musikk. Deretter har vi fokus på funksjonelle styrke- og balanseøvelser. Vi bruker hovedsaklig egen kroppsvekt, men supplerer med håndvekter og vektskiver.
Treningen passer både for deg som er nybegynner, og for deg som allerede er fysisk aktiv. Vi trener til musikk tilpasset de godt voksne, men treningen kan også passe til yngre som ønsker å komme igang med trening.

Varighet: 60 min.

Sporty Senior Sirkel

Sirkeltrening er stasjonsbasert trening. Vi kjører styrke-og balanseøvelser med hovedfokus på store muskelgrupper, kjernemuskulatur og funksjonelle styrkeøvelser, tilpasset de godt voksne (60+). Du kjører øvelsen i ditt eget tempo innenfor et bestemt antall sekunder pr stasjon, før du går videre til ny stasjon med en ny øvelse. Variert og effektiv trening, hvor du får trent hele kroppen, tilpasset deg og ditt nivå. Denne formen for trening passer derfor både for nybegynner og for deg som har trent litt før.

Varighet: 60 min

Fredagsmiks

Fredagsmiks har smil- og svettegaranti. Hva slags time vi kjører, kan variere fra gang til gang. Det kan være tabata, intervall, sirkel, sterk eller kross. Uansett blir det øvelser for både styrke og kondisjon i en god miks, og en super start på fredagen.

Samme hvilken time vi kjører, så passer det for alle. Du kan lett tilpasse intensiteten i hver øvelse, slik at det passer for ditt nivå.

Varighet: 60 min

Ball Miks

Dette er en morsom økt ute i Drivhuset hvor vi bruker vektballer som ekstra belastning både til kondisjon, styrke og balanseøvelser. Vi kjører timen enten i intervaller eller som sirkel. Type intervaller og hvordan øvelsene settes sammen vil variere. Dette er bare moro, og passer for de fleste da du selv bestemmer intensiteten du vil jobbe med. Kort enkel oppvarming, deretter effektiv trening i ca 40 min.

Varighet: 45 min