Noen av våre gruppetimer er sesongrelaterte. Se timeplanen for den til enhver tid gjeldene gruppetime.

Sporty miks

På en mikstime kan du møte på det meste. Det er en time med både styrke og kondisjonselementer, men med noe mere fokus på kondisjon (timen inneholder endel løping). Miks kjøres på Spikkestad barneskole eller ungdomskole i vår-/sommer- og høstseongen (hvis for vått vær går timen i drivhuset), der det er et hav av treningsmuligheter. Vi bruker det vi finner av benker og lekeapparater til å sette preg på timen. På vinterstid går timen i drivhuset. Alle jobber på sitt eget nivå, men det kan være greit å ha trent litt tidligere.

Varighet: 55-70 min

Fredagsmiks

Fredagsmiks har smil- og svettegaranti. Hva slags time vi kjører, kan variere fra gang til gang. Det kan være tabata, intervall, sirkel, sterk eller kross. Uansett blir det øvelser for både styrke og kondisjon i en god miks, og en super start på fredagen.

Samme hvilken time vi kjører, så passer det for alle. Du kan lett tilpasse intensiteten i hver øvelse, slik at det passer for ditt nivå.

Varighet: 60 min

Bli Sporty

Tenker du at du skulle investert litt i helsa di? Bli i bedre form? Få litt bedre kondis og bli litt sterkere? Fysisk aktivitet er den beste medisin for sånt!
Så bli med Sporty og BLI SPORTY! Dette er en treningsøkt for deg som lenge har tenkt at du skulle komme i gang med trening, men som syns terskelen for å starte er litt høy….Treningsøktene vil bli varierte, med alt fra sirkel til tabata og div intervall, med likevekt mellom både kondisjon og styrke. 

Timen kjøres ute i Drivhuset

Varighet: 45 min

Sporty Mann

Guttas egen time! Her kjører vi på med en god blanding av kondisjon og styrke. Etter ønske fra gutta er det flest økter med ren styrke, mens andre ganger kan det være overvekt av kondisjon. Det blir øvelser med det vi har av utstyr som bl.a vekter, kettlebells og bokseelementer. En time med både mye humør, og mye svette:-)

Varighet: 55-65 min.

Sporty Kross

Basistrening med innslag av crossfit, der du selv avgjør hvor sliten du vil bli. Individuell tilpasning til øvelsene gjør at her kan alle være med, både de som er nybegynnere, og de som er godt trent. Du konkurrerer mot deg selv! Legg gjerne inn en løpetur eller sykkeltur som oppvarming. I tillegg kjører vi felles dynamisk tøying som oppvarming, før effektive 30 minutter non-stop med trening, der vi kjører et visst antall øvelser. Du legger selv inn pauser.

Her får du utfordret kondisjonen, og trent styrke for hele kroppen. Svetten kommer garantert til å renne:)  Effektiv trening på kort tid!

Varighet: 45 min.

Step mage-rygg

Timen starter med ca 35 minutter kondisjon på stepkassen hvor vi kjører forholdsvis enkle trinnkombinasjoner som følger musikkens variasjon. Deretter fortsetter vi med styrkeøvelser for kjernemuskulaturen, og avslutter med bevegelighetstrening og uttøying. Timen passer for deg som liker å bevege deg til takt og musikk, og som ønsker en morsom og variert treningstime. Det krever et snev av koordinasjon for å få flyten, men dette er ikke vanskeligere enn at nybegynner kommer inn i det med litt øvelse. Intensiteten bestemmer du selv i fht høyden på stepkassen, og selvsagt i fht hvor mye du tar i.

Varighet: Ca 60 min

Sporty Tabata

Tabata er virkelig en time som har slått an hos Sporty. Systemet vi jobber etter i tabata-økten, er en form for høyintensitets intervalltrening som kan brukes både til kondisjon og styrketrening.
Intervallene utføres ved at man jobber med maks innsats i 20 sekunder, for så å hvile i 10 sekunder. Dette gjentar man så man får totalt 8 runder à 20 sekunder. Vi rekker ca 8-10 tabataer i løpet av en time, og innholdet varierer fra gang til gang. MEN du blir sliten:-)

Varighet: 60 min.

Tabata UTE

Tabata ute i drivhuset og er en time med en mix av styrke og kondisjonstrening. En Tabata består av en styrkeøvelse og en kondisjonsøvelse med intervaller på 20 sek arbeidsperiode og 10 sek pause. Dette gjentas 8 ganger, dvs en arbeidsperiode er ca 4 minutter. På styrkeøvelsene bruker vi enkelt utstyr som vektballer, kasser og/eller egen kroppsvekt. På kondisjonsintervallene bestemmer du selv tempoet, alt fra rask gange til spurt. Innlagte øvelser i kondisjonsintervallene gjør det variert. Treningen passer for alle, uansett hvilket fysisk nivå du er på. Underlaget vi trener på er kunstgress og grus.

Varighet: 45 minutter

Sporty Sirkel

Sporty sirkel er stasjonsbasert trening med både styrke og kondisjonsøvelser. Vi jobber på en gitt tid, og med gitte pauser. Man jobber både med egen kroppsvekt, med vekter, kettlebells, dekk, slynger, strikker, benker o.l. Siden alle jobber utfra sitt eget nivå, så passer timen både for de som har trent litt, og de som har trent mye.

Timen kjøres ute i drivhuset.

Varighet: 60 min

Sporty Senior

Vi varmer opp, og fortsetter med kondisjonsøvelser som får hjertet til å pumpe litt fortere, alt med enkle
bevegelser til musikk. Deretter har vi fokus på funksjonelle styrke- og balanseøvelser. Vi bruker hovedsaklig egen kroppsvekt, men supplerer med håndvekter og vektskiver.
Treningen passer både for deg som er nybegynner, og for deg som allerede er fysisk aktiv. Vi trener til musikk tilpasset de godt voksne, men treningen kan også passe til yngre som ønsker å komme igang med trening.

Varighet: 60 min.

Sporty Senior Sirkel

Sirkeltrening er stasjonsbasert trening. Vi kjører styrke-og balanseøvelser med hovedfokus på store muskelgrupper, kjernemuskulatur og funksjonelle styrkeøvelser, tilpasset de godt voksne (60+). Du kjører øvelsen i ditt eget tempo innenfor et bestemt antall sekunder pr stasjon, før du går videre til ny stasjon med en ny øvelse. Variert og effektiv trening, hvor du får trent hele kroppen, tilpasset deg og ditt nivå. Denne formen for trening passer derfor både for nybegynner og for deg som har trent litt før.

Varighet: 60 min

Sporty Sterk

OBS: 16-års aldersgrense på denne timen! Dette er en tøff styrketime som passer for både damer og menn som vil utfordre seg selv, og få progresjon i form av trening med tyngre vekter. Litt erfaring med baseøvelser (knebøy, markløft osv) er en FORUTSETNING. Ta kontakt for en PT-time i forkant, hvis du er usikker.

Riktig teknikk og utførelse av øvelser står høyt i fokus på denne timen. Derfor er dette en type time det er lurt å gå jevnlig på, for å merke fremgang. Det for at du skal lære deg øvelsene, for så å kunne legge på tyngre vekter etter hvert. Oppvarmingen består av mobilitetstrening.

Varighet: 60 min

Mor og baby

Det er viktig å komme igang med aktivitet etter svangerskap og fødsel. Det er mye man kan gjøre, selv om kroppen kjennes “fremmed”, sliten og tung. Hos oss lærer du å trene på en hensiktsmessig måte, og treningen er tilpasset ditt nivå. Du konkurrerer ikke mot noen andre! Vi trener en god miks av styrke og kondisjon, med spesifikke øvelser for bekkenbunn, rygg og mage. Noen ganger kjører vi sirkeltrening eller kross med stasjoner, andre ganger kan bli lett kondisjonstrening med enkle trinn, og en gang iblant har vi tabata.

Hos Sporty Trening har vi plass til babyen inne i salen, eller den kan sove i vogna rett utenfor vinduene. Hvis babyen er våken, kan du gjerne ta den med på enkelte øvelser, istedenfor en vekt. Vi anbefaler å ta med bæresele, slik at du har armene fri.

Mor og baby trening tilbys som kurs. Se her for mer info.

Varighet: 60 min

Sykkel intervall

Her trener du kondisjon innendørs på sykler. Dette er en hard time, med høy puls og varierende intervaller, hvor du med stor sannsynlighet må ut av komfortsonen din. Allikevel er det en time som alle kan være med på, siden det er du selv som styrer belastningen! Vil du utfordre deg selv, er dette en time å prøve seg på!
Variasjon i musikken og god instruksjon gjør at du holder motivasjonen på topp. Timens profil relateres til utesykling.

Varighet: 75 minutter

Sporty sykkel

Her trener du kondisjon innendørs på sykler. Fokus er å holde jevn intensitet, med moderat til høy puls, så vi prøver å pushe deg det lille tråkket ekstra slik at både bryst og bein skal kjenne at de må jobbe. Variert musikk og god instruksjon skal hjelpe deg til å holde motivasjonen gjennom timen, slik at du greier å yte max hele veien. Du bestemmer selvsagt selv intensiteten, så her kan du komme uansett hvilken form du er i.

Varighet: 45 min

Sporty Intervall

Sporty intervall er en time vi kjører i sommerhalvåret, der fokuset er på løping og økt kondisjon. Vi i Sporty er glade i å bruke nærområdene på Spikkestad, og sted og oppmøte vil derfor variere fra uke til uke (vil legges ut i Facebookgruppa til Sporty Kunder). Intervall er en svært effektiv treningsform både for økt kondisjon, forbrenning, og ikke minst for å kjapt komme i form, hvis det er lenge siden sist du trente.

Vi kjører felles oppvarming før intervallene, enten i form av rask gange eller lett jogg. Timen vil foregå innenfor et begrenset område, så ikke vær redd for at du skal bli hengende etter! Her jobber alle utfra sitt eget nivå og form. Intervallene varierer fra gang til gang, både når det gjelder varighet og underlag. Men høy puls og svette er garantert:-)

Varighet: 45 min